Latest Posts

DIY Tutorial Kussentjes

By juli 22, 2018 , ,


Hoi! Betrapt, daar zijn jullie weer!
Dit keer ga ik proberen uit te leggen hoe je mini kussentjes maakt én blind dicht stikt met de hand. Dat wil zeggen, dat je dus niet ( of nauwelijks) kan zien waar de naad zit. Er komen 35 foto's aan voor jullie om het een beetje duidelijk te maken.
Belangrijk: Ik ben zeker geen proffesional en er zullen vast mooiere of betere manieren zijn om dit te doen. Voor mij werkt dit het beste en oefening baart kunst. 

Klaar voor? Hier gaan we!

 Wat heb je nodig? Stukjes stof waarvan je een kussentje wilt, naaimachine, garen, en een naald en schaar. Ik heb hier 3 stukjes stof liggen, maar in deze DIY Tutorial maak ik alleen het grootste wit/grijze kussentje. Deze is ongeveer 10 x 4 maar dit kun je aanpassen naar je eigen wens/poppenhuis.

Vouw het stofje dubbel met de mooie kant naar binnen. Je naait altijd 'binnenstebuiten'.

We stikken het kussentje met een rechte steek. Mijn naaimachine komt uit de prehistorie, maar op elke machine zit een rechte steek.

De vouw waar het stofje dubbelgevouwen is ligt bovenaan. Dit betekend dat de openingen links, rechts en onder zijn.

Ik hou ongeveer 1 cm naadwaarde aan. Ik gebruik een hulpstukje om enigszins recht te stikken. Je kunt ook een elastiekje om je naaimachine doen voor hetzelfde effect, of gewoon vertrouwen op je gevoel.

Je naait vervolgens van boven naar beneden volledig dicht. 


Onderaan aangekomen naai ik nog een keer achteruit en weer vooruit om er zeker van te zijn dat het goed vast zit.


 Op mijn machine zit het standje 'achteruit' er zo uit. Even de knop om zetten en je kunt achteruit naaien.
 Als het allemaal gelukt is, ziet het er ongeveer zo uit.
 Dan draai je het stofje om, en doe je hetzelfde aan de andere kant.

Na beide zijkanten, is het nu tijd voor de onderkant. Deze keer naai je het niet volledig dicht, omdat je een opening nodig hebt om het kussen te vullen. De opening komt tussen de 2 rode strepen.

Je naait ongeveer tot aan de rode streep, en naait dan weer achteruit. Als die optie niet op je machine zit kun je ook het volgende doen:
Als je ongeveer ter hoogte van de rode streep bent, doe je voet omhoog en draai je stof om. Zet je voet weer neer en naai hetzelfde stukje.

Ditzelfde herhaal je aan de andere kant zodat er 2 stukjes zijn dicht genaaid, en er 1 opening is.


Uiteindelijk ziet het er ongeveer zo uit.

Ik knip zelf altijd het overschot aan stof weg en knip de hoekjes wat schuin af. Dit is niet noodzakelijk.  Vervolgens kun je het kussentje door de opening binnenstebuiten keren. Met een stokje of speldje duw ik de hoekjes mooi terug. 

Het komt er ongeveer zo uit te zien. De stof bij de opening vouw je netjes terug naar binnen. 



Om het kussentje te vullen, heb je kussenvulling nodig en een stokje of iets wat hier op lijkt.

Met behulp van het stokje kan ik er voor zorgen dat de vulling mooi verspreid is in het kussentje en dat de hoekjes mooi gevuld zijn. 


Na het vullen ziet het er zo uit.
Is dit allemaal gelukt? Mooi! Dan gaan we nu met de hand verder dichtnaaien. 

Natuurlijk heb je garen nodig in dezelfde kleur als je stof. In dit geval heb ik voor een contrast kleur gekozen zodat ik mooi op foto's vast kan leggen wat ik precies doe. Het is overigens een mooie graadmeter om te kijken of het 'blind stikken' gelukt is. 


Haal je garen door het oogje van de naald en knip het ruim af.

 Knoop beide uiteindes goed stevig vast. Zorg er voor dat er een flinke knoop in zit
 ( ik heb 3x geknoopt)

Als eerste moeten we het knoopje verstoppen. Met je naald ga je via de binnenkant van het kussentje op zoek naar het begin waar je machine is geëindigd. Je prikt de naald in de vouw van het flapje stof.


Op deze foto zie je duidelijker waar je naald er uit komt.


Als je vervolgens aantrekt, blijft je knoopje netjes achter de vouw hangen en is hij zo niet meer zichtbaar. Alles wat je hier met de hand naait, naai je in de vouw van het flapje stof. Daardoor loopt je draad altijd hier onder en dus onzichtbaar.


Als je knoopje verstopt is, steek je de naald op deze wijze in één kant van de opening.


Als je dit aantrekt, loopt je draad onder de vouw van het flapje.



Nu doen we precies hetzelfde aan de andere kant van de opening.

 En ook dit trek je weer aan. ( beetje gekke foto, sorry)
 Nu gaan we weer terug naar de andere kant en doen we hetzelfde.
 Weer aantrekken en terug naar de andere kant van de opening. De opening wordt hierdoor steeds kleiner.  Dit herhaal je net zo vaak tot je bij het einde van de opening bent. Is dat gelukt? Mooi, dan gaan we hem nu dicht maken.


Als je bij het einde van de opening bent gekomen,  stik je nog 1 maal terug om er zeker van te zijn dat hij dicht zit.


Trek het aan, en zo is je kussentje volledig blind dicht gestikt.


Nu moet er nog een knoop komen in de draad die over is. Steek je naald nog een keer terug, maar behoud de lus die gevormd wordt (trek dus niet meteen aan)

 Steek je naald dóór de lus heen en trek het aan. Herhaal dit nogmaals indien nodig.

Het ziet er nu zo uit. Je kunt nu de rest van de draad wegknippen


En tadaa! Je hebt een prachtig mooi afgewerkt kussentje. En zoals je ziet, is de zwarte draad nauwelijks te zien. Het is natuurlijk helemaal onzichtbaar als dit een passende kleur is. 


You Might Also Like

0 reacties