Latest Posts

DIY Tutorial Senseo

By juli 14, 2018 , ,



Hoi Mede mini-gekken!

Via deze weg wil ik jullie een kleine DIY tutorial laten zien hoe je een Senseo koffiezetapparaat in het mini kunt maken. Deze blog is even snel opgezet en er moet nog flink aan gesleuteld worden, maar jullie zijn zo enthousiast via mijn Instagram dat ik deze alvast met jullie wil delen.
Ik ga jullie stap voor stap met behulp van foto's door het hele proces heen helpen.


Stap 1. Wat heb je nodig? Zwarte Smoothie rietjes ( gekocht bij Big Bazar), een lege shampoofles of iets wat er op lijkt. Zwarte fimo klei, een mesje/schaar, stukje aluminiumfolie, een oven en lijm.  

 De brede zwarte rietjes zijn perfect als basis voor de Senseo. Je hebt er maar 1 nodig, maar mocht je fouten maken, heb je er nog een stuk of 50 om te proberen ;)

Je knipt een stukje schuin af van ongeveer 3 centimeter. Liever te groot dan te klein, zodat je hem later nog een stukje kunt afknippen als hij wat te lang is. ( heb ik ook uiteindelijk gedaan)


Hier zie je dus dat het schuine gedeelte de onderkant wordt van de Senseo, zodat je de illusie wekt dat hij licht gebogen is zoals bij een echt apparaat.

Voor de boven en onderkant maken we gebruikt van zwarte FimoKlei. Ik ben zeker geen ster hierin, maar de handelingen zijn redelijk simpel. Maak 2 balletjes van ongeveer deze grootte, en druk deze plat.

Zo, plat dus.
 De doorsnede van het kleinste balletje is ongeveer even groot of iets groter dan de doorsnede van het rietje. Dit wordt de bovenkant ( de klep)

Het grote plat gedrukte bolletje is voor de onderkant. Pak de rest van je rietje en druk een half maantje uit in de klei.


Zoiets komt het er ongeveer uit te zien. Hierdoor past het rietje perfect aan de onderkant van de mini Senseo. 

 Met een beetje passen en meten zie je hoe het ongeveer gaat worden. Je kunt de klei nog een beetje vormen om het perfect te krijgen voordat je het afbakt in de oven.  Als je tevreden bent, kun je het volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking afbakken in de oven.



Voor het waterreservoir gebruiken we de zijkant van de shampoofles. ( of iets wat er op lijkt) Om te bepalen hoe groot het moet worden, teken je dit af.


Om de juiste vorm te bepalen, hou je deze vorm aan. Ook hierbij geldt; liever te groot dan te klein zodat je het later nog kunt bijknippen of snijden. Met een scherp hobbymesje snijdt je vervolgens de vorm uit.

 Je kunt dit blijven passen op de vorm van het rietje en bijknippen waar nodig, Ik heb de hoekjes wat ingekort en de totale lengte ook.  Ook kun je het een beetje buigen zodat het om het rietje past.


Uiteindelijk ziet er dan zo uit. Ik zie dat ik hier niet al te netjes heb gesneden, maar dit is snel om 8.00u in de ochtend gemaakt met een drukke peuter die aandacht wilde.


Nu hebben we nog de knopjes nodig en het tuitje waar de koffie uitkomt. Voor de knopjes maak je 3 kleine balletjes en voor het tuitje druk je een stukje Fimo plat, snij dit in een rechthoek. Duw een klein uiteinde een beetje omhoog. Ook heb je een klein stukje nodig voor de klep, dit heb ik helaas niet op de foto.


Als de boven en onderkant zijn afgebakken, lijm je deze vast aan het rietje. De knopjes en het tuitje heb ik niet afgebakken, maar lijm ik direct vast. Met een mesje kan ik de klei netjes laten overlopen aan het rietje, zodat de overgang wat mooier is. Dit droogt vanzelf hard op in de loop der tijd. 
Ook het water reservoir kun je vastplakken. Ik lijm dit aan 1 kant vast langs het randje, omdat je de lijm er door heen ziet, en ik dit persoonlijk niet mooi vind. 

 Voor het rooster, gebruik ik een stukje aluminiumfolie. Dit knip je ter grootte van de onderkant en lijm je vervolgens vast. Op deze foto zie je dat de bovenkant van deze Senseo door alle haast niet zo mooi geworden is. Dat kan natuurlijk beter ;)



En tadaa! Je hebt een mini Senseo voor in je poppenhuis.

You Might Also Like

1 reacties