Latest Posts

DIY Tutorial Luxaflex

By april 11, 2019 , ,



Joehoe! Daar istie dan! Lang geleden beloofd, nooit aan toe gekomen helaas. MAAR! Hij is er nu écht.. De DIY Tutorial voor een miniatuur luxaflex. HERE.WE.GO!

Wat heb je allemaal nodig om dit uit te voeren?
- Een oude lamelle ( of stevig karton, of foam, maar ik heb gemerkt dat dat kan doorbuigen)
- Hobby of stanleymesje
- Lineaal
- Schilderstape of plakband
- Lijntjespapier
- Naald en draad
- Handboortje
- Mini kraaltjes
- Stukje (balsa) hout
- Lijm

Eerst meet je het raam op waarvoor je een luxaflex gaat maken. Ik heb er nu twee gemaakt voor een Lundby huis, deze zijn vaak kleiner dan een gemiddeld poppenhuis. Het raam waarvoor ik deze luxaflex maak, is 8 x 6,5 cm.

 1. We beginnen met de lamellen op de juiste maat te snijden. In mijn geval is dit 8 cm breed.
Mijn lamelle is 9 cm breed, dus ik haal er 1 cm van af. Ik snij op een snijmat waarbij ik gebruik kan maken van de lijntjes die er op staan.


2. Als het op de juiste breedte maat is gesneden, tape ik de lamelle vast zodat het niet kan verschuiven.


3. Om alle latjes van de luxaflex even breed te krijgen en ik liever lui dan moe ben en geen zin heb om alles uit te meten en tekenen, maak ik gebruik van standaard lijntjespapier. Dit leg ik over de lamelle heen en tape ik ook weer vast om te voorkomen dat het gaat verschuiven.


4. Vervolgens trek je met een scherp hobbymesje alle lijntjes over. Dit hoeft maar 1 of 2 keer, en je hoeft het niet helemaal door te snijden.


5. Als je alles hebt gehad, haal je het papier weg en is dit ongeveeer het resultaat.


6. Je kunt alle stukjes ombuigen om alles los te krijgen. Heel gemakkelijk dus!
Hoeveel stukjes je precies nodig hebt is afhankelijk van de grootte van je raam en de afstand die je tussen de latjes houdt. ( dus hoe groter het kraaltje, hoe groter de afstand, en hoe minder latjes je nodig hebt) 
Om je een inschatting te geven: voor een raam van 6,5 cm hoog, gebruik ik 16 latjes en kraaltjes van ongeveer 4 mm hoog.


7. Als je alles hebt losgemaakt, heb je uiteindelijk zoiets over


8. Op Ali Express heb ik ooit een handboortje besteld, Super handig voor hele kleine gaatjes! Ik denk dat je ook een naald kan gebruiken, maar om mezelf niet lek te prikken, kies ik voor een handboortje

 We gaan gaatjes maken waar later het touwtje doorheen gaat. Ik neem ongeveer een ruimte van 0,5 cm vanaf de zijkanten en boor een gaatje in het midden van het latje.


9. Dit doe je aan beide kanten en uiteindelijk ziet het er zoiets uit. Het is slim om 1 latje steeds als mal te gebruiken, zodat alle gaatjes op dezelfde plek zitten. Succes met de rest van je latjes!!


10. De basis is nu klaar en uiteinlijk heb je een berg latjes met gaatjes over.


Om alle latjes aan elkaar te maken om tot een Luxaflex te komen, maak je gebruik van naald en draad en kraaltjes in de grootte en kleur die je zelf wilt.


11. Knip een ruim stukje draad af en leg aan 1 kant een flinke knoop. En dan bedoel ik echt een flinke knoop, die niet door het gaatje aan de onderkant kan schieten. Het zou zonde zijn als je alles aan elkaar hebt gemaakt en vervolgens de onderkant losschiet en je opnieuw kan beginnen... ( been there, done that)


12. Vervolgens rijg je het draad door de naald en ga je alle latjes en kraaltjes om en om rijgen. Begin met een latje, dan een kraaltje, dan een latje etc. tot je alles hebt gehad. Zie onderstaande foto's.






13. Zoals je ziet, is nu 1 kant gedaan. Je doet exact hetzelfde voor de andere kant. Je begint dus weer met een ruim stuk draad af te knippen en een knoop te leggen.


Zorg er voor dat de andere kant niet losschiet, als je voor de tweede keer alles aan het rijgen bent. 
TIP VAN FLIP!


14. Als alles aan elkaar zit heb je nog een houtje nodig waarmee je de luxaflex kan ophangen. Deze is even lang en breed als een latje van de luxaflax. 
BELANGRIJK: je hebt 2 van zulke stukjes hout nodig. In 1 stukje maak je ook 2 gaatjes, in de andere niet. ( dit ben ik vergeten te fotograferen) 



15. Rijg het houten latje aan de bovenkant van de luxaflex op dezelfde manier als je de rest hebt gedaan. . Knip hierna het draad af. LET OP: Niet te kort! Ik hou ongeveer 3 cm over...





16. Het tweede latje heb je nodig om het touwtje weg te werken. Dit houtje plak je vast op het andere houtje met daartussen het touwtje. Zorg er voor dat je de luxaflex goed aantrekt zodat alle latjes strak staan. Vertrouw je je knoop onderaan toch niet helemaal? Plak deze dan met wat lijm vast voor de zekerheid zodat deze niet door het gaatje schiet.


Uiteindelijk ziet de bovenkant er zo uit en is de luxaflex bijna klaar! Zit er nog wat speling in de luxaflex? Je kan de touwtjes aan de onderkant nog wat strak trekken en daarna met wat lijm zorgen dat het strak blijft. Hierna kan je de luxaflex ophangen in je huis!


Heb je deze tutorial gemaakt? Ik zou het tof vinden als je me tagged in je foto zodat ik het ook kan zien! @mini,huisjenr32.

Veel succes!!


You Might Also Like

0 reacties